Je bent de termen SEO en SEA vast wel een keer tegengekomen op het internet. Beide termen hebben te maken met de zoekmachines op het internet. Denk bijvoorbeeld aan Google of Bing. Er zijn in ieder geval allerlei verschillen tussen SEO en SEA. Ben je benieuwd naar wat het verschil dan precies is tussen SEO en SEA? Lees dan vooral snel verder voor meer informatie. Zo kan je wellicht bepalen wat beter voor jou werkt.
Betekenis van SEO en SEA
Het is misschien handig om eerst uit te leggen wat SEO en SEA betekenen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Met SEO kan je ervoor zorgen dat jouw website goed vindbaar is bij Google. Hier kan je verschillende technieken voor gebruiken. Een bekende techniek voor SEO is linkbuilding waarmee je links kan verkrijgen die verwijzen naar jouw website. Hiermee komt je website beetje bij beetje steeds hoger te staan bij Google.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Het draait bij sea om het adverteren bij Google of een andere zoekmachine. Dit is helaas niet gratis. Je zal ervoor moeten betalen om je advertentie te mogen plaatsen en ook om daar te blijven staan. Er worden bij SEA bepaalde zoektermen gekoppeld aan de advertentie. Zo komt je advertentie snel bovenaan wanneer iemand zoekt op die bepaalde zoektermen. Dit kan ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt op je website.
Geduld of geen geduld?
Een groot verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEA meteen resultaat ziet. Bij SEO draait het om het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Wanneer je een natuurlijk linkprofiel hebt opgebouwd, kom je automatisch op een hogere positie te staan bij Google. Dit heeft echter wel enige tijd nodig om te voorkomen dat Google je als onbetrouwbaar ziet. De kwaliteit is namelijk veel belangrijker dan de kwantiteit.
Bij SEA zit dit net iets anders in elkaar. Je betaalt namelijk voor de advertentie waardoor de advertentie meteen te vinden is. Het heeft dus te maken met hoeveel geduld je hebt en wat je uiteindelijke doel is. Het is namelijk zo dat als je stopt met betalen voor je advertenties dat deze ook niet meer te vinden zijn bij Google. Wanneer je even een pauze neemt bij SEO blijf je nog wel op je positie staan. Het onderhouden van SEO is in die zin gunstiger dan SEA.
Overzicht van de resultaten
Het verschil tussen SEO en SEA laat zich ook zien in de resultaten. Bij SEO is het overzicht van de resultaten niet heel duidelijk. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat SEO verspreid wordt over een langere periode. Het kan dan moeilijk zijn om de resultaten goed bij te houden.
SEA is in die zin veel makkelijker op het gebied van resultaten bekijken. Je kan namelijk snel opzoeken hoeveel mensen door de advertentie op je website zijn gekomen bijvoorbeeld. Werkt een bepaalde zoekterm niet goed genoeg? Dan kan je dat weer makkelijk aanpassen. Je kan dan meteen zien of het aanpassen van de zoekterm effect heeft gehad.